Stichting SKB
​Postadres: Stichting SKB, Jerfaasplantsoen 3, 6721 HB Bennekom
Tel. 0618782347, bij afwezigheid kunt u de voicemail inspreken.    info@stichtingskb.nl
.
  • SKB - Home
  • Accreditaties in vogelvlucht
    • Accreditatie 3 jaar of langer, SKB-A
    • Accreditatie 1 jaar of langer, SKB1/ B2
    • Accreditatie 7 dagen tot 21 dagen SKB-C1/ C2
    • Accreditatie 8-12 dagdelen, SKB-D
    • Accreditatie 3-7 dagdelen, SKB-E
    • Accreditatie 1-2 dagdelen, SKB-F
    • Accreditatie SKB-G
    • Certificerings vereisten
  • Accreditatie aanvragen
    • SKB-A, 3 jaar of langer
    • SKB-B1/B2, 1 jaar of langer
    • SKB-C, 7 dagen tot 21 dagen
    • SKB-D, 8 tot 12 dagdelen
    • SKB-E, 3 tot 7 dagdelen
    • SKB-F, 1 tot 2 dagdelen
    • SKB-G
  • Gecertificeerde scholingen
  • Over
  • Contact
  • Downloads
  • Klacht/ verbeterpunt
  • SKB - Home
  • Accreditaties in vogelvlucht
    • Accreditatie 3 jaar of langer, SKB-A
    • Accreditatie 1 jaar of langer, SKB1/ B2
    • Accreditatie 7 dagen tot 21 dagen SKB-C1/ C2
    • Accreditatie 8-12 dagdelen, SKB-D
    • Accreditatie 3-7 dagdelen, SKB-E
    • Accreditatie 1-2 dagdelen, SKB-F
    • Accreditatie SKB-G
    • Certificerings vereisten
  • Accreditatie aanvragen
    • SKB-A, 3 jaar of langer
    • SKB-B1/B2, 1 jaar of langer
    • SKB-C, 7 dagen tot 21 dagen
    • SKB-D, 8 tot 12 dagdelen
    • SKB-E, 3 tot 7 dagdelen
    • SKB-F, 1 tot 2 dagdelen
    • SKB-G
  • Gecertificeerde scholingen
  • Over
  • Contact
  • Downloads
  • Klacht/ verbeterpunt
Onze visie

Onze visie

Ontwikkeling van kwaliteit
De SKB levert op twee manieren een bijdrage aan de verdere ontwikkeling van kwaliteit in dit deel van de gezondheidszorg:
(1) Door op te treden als accrediterende en certificerende organisatie met betrekking tot scholingen en opleidingen
(2) Door op landelijk niveau invloed uit te oefenen op het op een transparante wijze structureren van kwaliteitscriteria hiervoor.
De SKB is er voorstander van  dat kwaliteitsborging in de vorm van accreditatie en certificering  van scholingen en opleidingen  in de complementaire psychosociale gezondheidszorg op een landelijk gestructureerde wijze wordt vorm gegeven. De SKB wil dit actief bevorderen in samenspraak met vertegenwoordigende organisaties in dit veld, zoals beroepsverenigingen en  koepels van dergelijke verenigingen.
 
Toelichting bij de visie
Een ‘therapeut in de Psychosociale Complementaire Gezondheidszorg’  is iemand die, na een gedegen scholing, behandeling, zorg of begeleiding biedt op het terrein van gezondheids- en levensvragen. Daarbij gaat het niet om psychiatrische stoornissen.
De therapeut richt zich met name op de volgende aspecten:
  • Situaties die ontstaan door scheiding, eenzaamheid, ziekte, overlijden/ rouwverwerking, conflicten, seksuele problemen, moeilijkheden met de opvoeding.
  • Problemen met een psychosociale achtergrond.
  • Het verkrijgen van inzichten in (levens)vragen; wat is het nut van het eigen bestaan; waar wil men naar toe in het leven; is men ‘goed bezig’.
Uiteraard is deze beschrijving niet normatief. Uitbreidingen en wijzigingen zullen geregeld nodig zijn.

 Omgeving
De SKB richt zich primair op het accrediteren en certificeren van scholingen op HBO- niveau ten behoeve van hen die als therapeut willen gaan werken in de Psychosociale Complementaire Gezondheidszorg of  hierin reeds werkzaam zijn. Uiteraard is er een goed contact met de reeds door de SKB gecertificeerde instellingen. Ook wil de SKB  proberen meer instellingen in de sector psychosociaal aan zich te binden.
Ook richt de SKB zich op  beroepsverenigingen van therapeuten en koepels waarin deze beroepsverenigingen participeren. De inbreng van deze instanties is relevant voor het verder ontwikkelen van SKB- criteria voor accreditatie en certificering. De SKB wil invloed  uitoefenen op de landelijke ontwikkeling door het waarborgen van kwaliteit en regelgeving  op dit gebied en zal zo nodig contact opnemen met andere instellingen die zich bezig houden met accreditatie van scholingen in de complementaire gezondheidszorg
Proactief
De SKB heeft in de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van criteria voor kwaliteitsborging en participeerde in een landelijke werkgroep over dat onderwerp. De ontwikkelingen zijn nog niet ten einde. Recent nog zijn er aanpassingen gerealiseerd omdat de richtlijnen in het kader van de NLQF zijn geïntroduceerd in de complementaire zorg en wij het van belang vinden om zeer nauw betrokken te blijven bij de ontwikkelingen binnen de beroepsverenigingen en koepels.
wat wij doen

Wat wij doen

De SKB richt zich op onafhankelijke registratie en kwaliteitstoetsing van beroepsopleidingen en bij- en nascholing op het gebied van de complementaire zorg, met name gericht op de Psychosociale zorg, alsmede het toekennen en uitgeven van een keurmerk aan beroepsopleidingen, die voldoen aan de keurmerkcriteria, welke zijn beschreven in het Keurmerkprofiel.
  1. Beroepsopleidingen op HBO conform- niveau
  2. Beroepsgerichte bij- of na scholingen op HBO conform- niveau.​
HOE WIJ BEOORDELEN
Hoe wij beoordelen
De uitreiking van een certificaat geeft aan dat de opleiding of scholing positief is beoordeeld. Het gaat om aspecten als:
  1. De organisatie
  2. Opleidingscurriculum: het toetsen van de eindtermen
  3. De kwaliteit en samenstelling van het docententeam
  4. De toelatingscriteria van de deelnemers.
hoe wij dit waarborgen

​Hoe wij dit waarborgen

De toekenning van het kwaliteitswaarborg aan een beroepsopleiding en de daaraan gekoppelde werkvorm(en) worden op de speciale SKB- websitepagina geplaatst. 
De kwaliteit van de beroepsopleidingen wordt elke 4 jaar gehertoetst. Van kortere opleidingen of scholingen elk(e) 1, 2 of 3 jaar, afhankelijk van de duur van de scholing.

Bij SKB-A, SKB-B1 en SKB-B2 wordt verplicht gevisiteerd en is een onafhankelijke gecommitteerde bij de praktijkexamens verplicht.
ons keurmerk

Ons keurmerk

Het doel van het register (SKB) is het onafhankelijk toetsen en registreren van onderwijsinstituten binnen de sector Psychosociale Gezondheidszorg en een waarborg bieden naar de overheid, zorgverzekeraars, koepels, beroepsverenigingen en potentiële studenten.

Het belang van het registratiesysteem impliceert:
  1. Een garantie dat de door de gecertificeerde beroepsopleiding opgeleide therapeut op een professionele wijze kan werken met zijn cliënten
  2. Dat de gevolgde opleiding in een bepaalde discipline een equivalente kwaliteit vertegenwoordigt met andere door de SKB geregistreerde opleidingen in dezelfde discipline
  3. Om zorgverzekeraars, overheid, consumentenorganisaties op een inzichtelijke manier aan te geven welke rol de beroepsopleiding binnen de psychosociale en geestelijke gezondheidszorg uitoefent en aan welke kwalificaties zij minimaal voldoet.
  4. Dat er continue gewerkt wordt aan kwaliteitsverbetering.
  5. Toelatingsbesluit en klachtenprocedure.
  6. Alleen door een positief toetsingsbesluit van de accreditatiecommissie van de stichting SKB kan men ingeschreven worden in het openbare SKB- register.
  7. De beroepsopleiding kan in beroep gaan tegen dit besluit.
Herkenbaarheid keurmerk
De goedgekeurde opleidingen en/of bij- en nascholingen hebben recht op:
  1. Een SKB- certificaat voorzien van een geldigheidstermijn.
  2. Een vermelding op de SKB- webpagina 'Gecertificeerde scholingen'.
Wie WIJ ZIJN: bESTUUR - SKB
Foto
Voorzitter van de SKB: Hans van der Esch
Hans van der Esch (1952) is na een jarenlange loopbaan in het Voortgezet (leraar Duits) en Hoger Beroepsonderwijs (lerarenopleider) sinds 1997 werkzaam in het veld van de Complementaire Geestelijke Gezondheidszorg. Naast zijn werk als Integratief therapeut, supervisor en coach in zijn eigen praktijk was hij van 2000 tot 2013 als Hoofd Onderwijs verbonden aan een opleidingsinstituut voor therapeuten, coaches en supervisoren. Voor dit instituut ontwikkelde en implementeerde hij een competentiegericht onderwijsconcept.
Daarnaast is hij als assessor en assessorentrainer werkzaam binnen het Hoger Beroepsonderwijs.

Foto
Coördinator accreditatie commissie Ineke Hamstra
Ineke Hamstra studeerde Onderwijskunde en Sociale Pedagogiek en volgde de Voortgezette Opleiding beroepsinnovatie en methodiek ontwikkeling. Vervolgens een hypnose- opleiding, de opleiding Mens en Intuïtie en een opleiding systemisch werken.  Ik heb sinds 1988 een eigen praktijk” Gezina”, waarin ik individuele – en relatie - therapie geef. Daarnaast geef ik les aan psycho-sociaal therapeuten. Ik heb de SKB mede-opgericht en vervul er de functie van coördinator van de accreditatie-commissie.

Foto
Penningmeester: Cees van Wijk
Cees Werkzaam gedurende 40 jaar in het voortgezet onderwijs
o.a. als docent bedrijfsrekenen en boekhouden.


Foto
Coördinator secretariaat: Stanny van Barneveld
Ik heb 17 jaar gewerkt bij de Akzo als R&D medewerker. Van 1987 tot 2010 heb ik op een opleidingsinstituut trainingen verzorgd zowel op technisch als sociaal en communicatief gebied. Mijn cursisten waren zowel jongeren als ouderen,, wat mij veel voldoening gaf. Toen ik gevraagd werd voor de functie van coördinator van het secretariaat van de SKB,  zag ik dit als een uitdaging in een voor mij nieuwe omgeving.


Accreditatie commissie SKB

Foto
Coördinator accreditatie commissie: Ineke Hamstra
Ineke: Vanuit mijn rol binnen het SKB bestuur coördineer ik de accreditatie commissie en hou ik me bezig met visiteren en het gecommitteerde zijn bij examens van studenten.


Foto
Accrediteur Joyce Sauter
Joyce volgde een universitaire deeltijdstudie tot “integraal therapeut” bij professor Henri van Praag. Zij werd breed opgeleid in vakken als methodologie, vergelijkende godsdienstwetenschappen, psychologie en parapsychologie. Van Praag was aan de universiteit van Lugano verbonden, de lessen vonden plaats aan de universiteit van Utrecht. Vanwege het overlijden van Henry van Praag heeft zij de studie net niet kunnen afronden.
Hierna volgde zij de opleiding hypnotherapie en NLP bij de SETH, de Academie voor Eclectische hypnotherapie.
 Bij het Van Praag instituut geeft zij les aan mantelzorgers in Therapeutic Touch; een uit Amerika afkomstige energiebehandelingsmethode. Dat is een praktische methode die bijvoorbeeld goed werkt bij pijn en stress. Naast het lesgeven werkt Joyce inmiddels 28 jaar als therapeut in hypno- en gesprekstherapie in haar praktijk aan huis, te Ede. Zij begeleidt cliënten met relatieproblemen, burn-out, fobieën, ernstige trauma’s en met dissociatieve stoornissen.
Sinds 2009 is zij voorzitter van de NBVH, de beroepsvereniging van hypnotherapeuten.

Foto
Accrediteur Ingrid Mehrtens
Ingrid is diverse keren een nieuwe weg ingeslagen op het gebied van werk en studie, waardoor zij brede ervaring in verschillende vormen van begeleiding heeft opgebouwd. Na een analistenopleiding, een conservatoriumopleiding en geven van zang- en muzieklessen volgde zij, na een 3-jarige opleiding intuïtieve ontwikkeling, de opleiding tot hypnotherapie en integrale psychosociale therapie aan Academie Hypnos te Bussum. Terwijl zij als docent, staflid en mentor aan deze opleiding verbonden bleef behaalde zij Bachelor Psychologie (communicatie) aan de Hogeschool Hanzesteden. Zij is  inmiddels 30 jaar werkzaam als therapeut en supervisor in eigen praktijk, te Naarden.

Stichting SKB - Privacyverklaring - Algemene voorwaarden - Cookie's op deze site